Högläsning - låt eleverna läsa högt!
Jag är av uppfattningen att högläsning gynnar elevernas läsande på flera olika sätt. När eleven läser högt märker hen själv vilka ord som är nya, svåra etc. och de övar också in ett flyt i läsningen. Som lärare märker jag också lätt t.ex. vilka uttalssvårigheter eleven har och hur hen tar sig an och läser nya ord.
Jag arbetar aktivt med högläsning på både grundläggande och gymnasial nivå - både enskilt/i par/i grupp och i helklass. Jag tänkte delge två exempel på hur min undervisning kan se ut!
Häromdagen lät jag mina SVA03:or läsa högt för mig enskilt en stund. Jag markerade ord som de hade svårt att betona korrekt, ändelser som de la till eller missade att uttala, vokalljud som blev fel osv. Därefter gick vi igenom mina markeringar tillsammans och jag förklarade för eleven vad som behövde förbättras. Efter det fick eleven läsa igen och så kunde vi se om det blev bättre när hen tänkte på det jag sagt. Min ambition är att vi ska kunna återkomma till samma text om någon vecka igen och se huruvida elevens "missar" upprepas eller inte. Vi ska också fortsätta högläsa andra texter och fortsätta jobba på det här sättet. Målet är att eleverna ska nå ett flyt i sin läsning! Jag vill att de ska kunna läsa texter utan att stanna för ofta, utan att lägga till egna ändelser eller ändra ord. Ju mer flyt de har i läsning, ju mer flyt kommer de att få i sitt skrivande - så tänker jag. Vad tror ni?
Ett annat exempel på hur jag arbetar med eleverna och högläsning är att ha läsläxor på grundläggande nivå. Eleverna får en text de ska läsa hemma. Instruktionerna är enkla:
- Läs texten.
- Markera svåra ord. Slå upp dem i ordbok eller lexikon så att du förstår hela texten.
- Öva på att läsa texten högt! Läs t.ex. framför spegeln eller framför familjen - det viktiga är att du läser högt. Läs många, många gånger.
Syftet med läsläxorna är flera saker. Jag vill att de ska möta olika texttyper så att de utmanas i att läsa nya texter/genrer som de kanske aldrig läser annars. Jag vill att de får möta många nya ord som de/vi sedan kan jobba med för att utveckla ordförrådet. Jag vill att de arbetar med ordbok/lexikon för att lära sig de nya ordens ordklass, böjning, uttal och betydelse. Jag vill att de läser högt för att aktivera flera sinnen samtidigt (både syn, hörsel och tal) i övningen, och jag vill att de läser många gånger för att öva in ett flyt i läsningen. Första gångerna man möter ett nytt ord måste man stanna upp - men när man har mött ordet tillräckligt många gånger sitter uttalet förhoppningsvis.
Redovisningen av läsläxorna kan se olika ut. De kan läsa för varandra i par eller smågrupper, och de kan få läsa texten högt inför klassen. Vi skriver ofta upp orden som de tyckte var svåra och pratar om dem tillsammans i efterhand, men min plan är att även göra detta inför mötet av texten också (terminen har ju inte pågått så länge än så vi har inte hunnit jobba på så många olika sätt ännu). Innehållet i texten är ofta tacksamt att diskutera; allt från rent innehåll till struktur och typiska drag för texten. Man kan också låta eleverna skriva en fortsättning på texten, skriva om texten, ta ställning till texten osv. Möjligheterna är ju MÅNGA!
Det finns mycket forskning att sätta tänderna i när det gäller högläsning. Ofta fokuserar det dock på mindre barn/elever som ska lära sig läsa och pedagogens/lärarens roll i att läsa högt för barnen/eleverna, och jag hittar inte lika mycket om forskning kring äldre elever och elevernas högläsning. Hittar ni något bra får ni gärna tipsa mig! :)