Måste man rätta?
En fråga som har uppkommit i våra diskussioner i Läslyftet är huruvida man måste rätta språket i texterna som skrivs i skolan eller inte. Frågan uppkom p.g.a. att vi pratade om att lärare i praktisk-estetiska ämnen ofta använder sig av olika slags loggböcker; t.ex. att eleverna får skriva arbetsbeskrivningar, planera hur de ska göra något och förklara tillvägagångssättet.
Att rätta loggböcker tar mycket tid, tid som inte alltid finns, och ibland kanske man som lärare dessutom känner sig osäker på skriftliga regler och stavning. Om jag själv skulle korrigera elever i hur de gör en uppställning i matematik skulle jag känna mig mycket osäker eftersom jag inte har en aning om hur matematiklärarna förväntar sig att eleverna ska göra. Jag vill ju inte rätta eleverna på fel sätt och lära dem felaktigheter.
Jag ställde följande fråga till lärarna: Måste man rätta språket i loggböcker? De diskuterade saken i tvärgrupper en liten stund. Vid vissa bord var man helt överens om att rättning inte krävs i en loggbok eftersom det handlar om elevernas tankar och att det är arbetsprocessen som bedöms och inte språket – men vid vissa bord rådde det delade meningar och man hade ingen riktig samsyn. Frågan är: Kan man nå samsyn i en sådan här fråga, eller är det alltid syftet med loggboken som styr hur den används?
Att rätta loggböcker tar mycket tid, tid som inte alltid finns, och ibland kanske man som lärare dessutom känner sig osäker på skriftliga regler och stavning. Om jag själv skulle korrigera elever i hur de gör en uppställning i matematik skulle jag känna mig mycket osäker eftersom jag inte har en aning om hur matematiklärarna förväntar sig att eleverna ska göra. Jag vill ju inte rätta eleverna på fel sätt och lära dem felaktigheter.
Jag ställde följande fråga till lärarna: Måste man rätta språket i loggböcker? De diskuterade saken i tvärgrupper en liten stund. Vid vissa bord var man helt överens om att rättning inte krävs i en loggbok eftersom det handlar om elevernas tankar och att det är arbetsprocessen som bedöms och inte språket – men vid vissa bord rådde det delade meningar och man hade ingen riktig samsyn. Frågan är: Kan man nå samsyn i en sådan här fråga, eller är det alltid syftet med loggboken som styr hur den används?