Symposium 2015: Bosse Thorén om UTTAL
Bosse Thorén höll en föreläsning som kan kallade "Kärnan i uttalsundervisning: Vad bör lärare prioritera?". Ni hittar hans presentation här. Jag tänkte punkta upp några saker som jag tog fasta på från hans föreläsning:
- När man anstränger sig för att förstå tappar man fokus på innehållet! Därför är uttal viktigt.
- Man måste öva på moment som inte låter som naturligt tal (t.ex. konståkare måste öva ytterskär längre innan de kan visa upp en färdig produkt - samma sak med språket). Övar man t.ex. på att säga nonsensord kan man lära in rätt uttal för att sedan kunna använda ljuden korrekt i ett riktigt ord.
- Thorén sa att eleverna borde få höra mer och lyssna in ljud innan de börjar prata. Vi lärare ska inte stressa igång eleverna på att prata. Det är ganska provocerande att höra! Definitivt något jag önskar att diskutera med kollegorna.
- Om eleverna har svårt för¨något ljud kan man testa att sätta ljudet i början, mitten och slutet av ord och se var ljudet fungerar och var det är svårt att säga. Enklast brukar vara när ljudet är i början. För svenskarna är H svårt. Det ser man t.ex. när vi ska uttala Ahmed och Lahti - man hör inte h:et.
- Öva tonande/tonlös med eleverna (t.ex. b/p, v/f).
- Hjälp eleverna lyssna efter det/de ljud som är viktigt!
- Betoning och konsonantljud avgör om man ska bli förstådd! Ordaccent spelar ingen roll (tänk er hur prästerna ”sjunger” fram meningar ibland: de låter likadant hela tiden men vi förstår ändå).
Slutligen: besök gärna bossethoren.se