CHECK ✅
Jag har en kopia liggandes på skrivbordet som är taget från något dokument någonstans eller en bok någonstans. Jag kan därför inte hänvisa till källan. MEN - jag tänker delge mig av vad det står ändå i en egen omskrivning! Tycker nämligen att det är tänkvärda tips för hur man kan arbeta språkutvecklande.
- Jobba fram lärandemål för både innehåll och språk
- Använd kognitivt utmanande uppgifter och innehåll
- Jobba från det konkreta till det abstrakta
- Förklara innehåll och begrepp för eleverna på den nivå de är
- Koppla ihop innehållet med elevernas egna erfarenheter och kunskaper
- Ge möjlighet att bearbeta innehållet såväl skriftligt som muntligt
- Ge goda möjligheter till interaktion och samtal
- Stötta eleverna inför, under och efter läsning
- Skriv modelltexter tillsammans med eleverna och öva ihop innan de ska skriva på egen hand
- Synliggör texters språkliga drag och typiska kännetecken, t.ex. olika texttyper
- Utvärdera och låt eleverna reflektera - VAD har de lärt sig och HUR har de lärt sig?