Jobba med läslogg

Del 3 i modulen Samtal om text (se lasochskrivportalen.skolverket.se) handlar om att skriva loggbok med eleverna. Man kan använda loggbok på många sätt och med olika syften, t.ex. som arbetsredskap för att följa elevers tankeutveckling, för att följa elevens läs- och skrivinlärning eller för att låta elever interagera med varandra. Enligt Gunilla Molloy (se Läsloggen – ett tankeredskap) finns det läslogg för egna reflektioner, dialoglogg där man byter loggbok med en kompis och kommenterar varandras och demokratilogg där flera kompisar får läsa varandras och kommentera.

I läsloggen kan eleverna få skriva svar på en fråga och en reflektion till det, men det kan också vara friare där eleverna skriver sina reflektioner, tankar och frågor som de har. De kanske också skriver vad de tycker är svårt. Detta kan läraren sedan återknyta till om man vill det och elevernas frågor om t.ex. texter kan användas för att skapa diskussion.

Jag hade inte riktigt möjlighet att genomföra en läslogg i samma stil som ovan i min undervisning den här gången, så jag gjorde en variant av dialoglogg. Här är en beskrivning över momentet:

Svenska som andraspråk 2, gymnasial kurs

UPPGIFT: Öva på att argumentera (till viss del tagen ur läroboken Svenska Timmar Språket)

1. Samtliga elever fick ett papper där de skrev en mening med en åsikt som de har (t.ex. ”Jag tycker att grundskolorna i Sverige ska erbjuda datorer till alla”, ”Jag tycker att man ska ha hundkörkort för att få skaffa hund”, ”Det bör finnas fler tider för enbart kvinnor i simhallen”). De fick inte skriva namn på papperet eftersom jag ville att de skulle vara anonyma.

2. Eleverna skrev 2-3 argument FÖR sina åsikter. De skulle bara skriva en mening per argument.
3. Eleverna lämnade papperna åt mig och så blandade jag dem och lämnade ut dem; de bytte alltså papper med en kompis (men de visste inte med vem). De läste kompisens åsikt och argument.
4. Eleverna skrev 2-3 MOTargument under kompisens text.
5. De lämnade in papperna när de var klara till mig (läraren).
6. Jag läste upp samtliga papper med åsikt och argument, och samtidigt fick eleverna fundera på vilka argument de tyckte var bäst formulerade (alltså inte om de var för eller mot utan vilka argument som var tyngst/bäst formulerade). De fick inte erkänna vem som hade skrivit vad.

Tankar om den här övningen: Om vi hade haft diskussionen muntligt i helklass tror jag att det hade varit svårare för eleverna att hitta sina tyngsta argument för jag tror att de hade blivit stressade och sagt det som de först kom på bara för att ha något att säga. Jag tror också att det hade varit svårare för dem att komma på motargument i stunden än som nu när de fick tid på sig att fundera och sedan skriva. Muntlig interaktion kräver att man är snabbtänkt, och därför var detta en mycket bra övning att börja med tycker jag så att de får öva på hur man kan tänka när man sållar bland sina argument och hur man kan bemöta kompisarna.

Slutligen tror jag att fler vågade skriva vad de faktiskt tyckte eftersom de var mer anonyma nu än om de hade gjort övningen muntligt. En bra övning på att våga säga vad man tycker! Nästa gång ska jag prova att de skriver sina namn på papperet och därmed blir tvungna att stå för sina åsikter och se om resultatet i hur de argumenterar skiljer sig. Vågar de skriva lika många argument för och emot?
 
Allmänt | | Kommentera |
Upp