Symposium 2015: Individanpassad vuxenundervisning i grupp - Theres Brännmark
En föreläsning jag lyssnade på var Theres Brännmark som arbetar på Vux i Kalix. Hennes presentation hittar ni här.
Brännmark pratade om att individanpassad undervisning handlar om att utmana eleven på rätt nivå, att strukturera och anpassa innehållet, att variera arbetsformer och att använda sig av formativ bedömning.
Hon ägnar halva tiden i klassrummet åt samarbetslärande! Hennes elever får interagera mycket! De arbetar t.ex. i par och mindre grupper, diskuterar stoffet och språket, tänker och utforskar ihop samt utbyter uppfattningar och erfarenheter.
Brännmark gick igenom ett sätt att arbeta med ett arbetsområde, och hennes exempel var poesi:
1.
- Ta reda på eleverna förkunskaper – dokumentera dem och gör dem synliga för hela gruppen (t.ex. skriv dem på tavlan eller i ett delat dokument, t.ex. på TodaysMeet eller Answergarden).
- Brainstorma tillsammans! T.ex. Vad kan ni om poesi? Känner du till någon poet? Brukar du läsa poesi? Text och musik, är det poesi? Har du någon favoritpoet eller artist/grupp/sångare? Vad är syftet med poesi? Varför skriver vi poesi?
- Jobba med flipped classroom: Låt eleverna se en film hemma och skriva ner sina tankar och svara på frågor etc. Utgå från det i klassrummet sen.
- Läsning: Analysera bilder och rubriker i texten/texterna. Gå igenom centrala begrepp. Ställ hypoteser.
2.
- Brainstorma tillsammans! T.ex. Vad kan ni om poesi? Känner du till någon poet? Brukar du läsa poesi? Text och musik, är det poesi? Har du någon favoritpoet eller artist/grupp/sångare? Vad är syftet med poesi? Varför skriver vi poesi?
- Jobba med flipped classroom: Låt eleverna se en film hemma och skriva ner sina tankar och svara på frågor etc. Utgå från det i klassrummet sen.
- Läsning: Analysera bilder och rubriker i texten/texterna. Gå igenom centrala begrepp. Ställ hypoteser.
2.
Bearbeta innehållet gemensamt i helklass.
3.
3.
Arbeta i mindre grupp! Läs och analysera tillsammans.

Bild från Brännmarks presentation.
4.
Enskilt arbete
- Skriv om en poet i ditt hemland.
- Välj en dikt på ditt språk och läs den för klassen.
- Lyssnarna får ge feedback. T.ex. berätta vilken känsla dikten förmedlade.
- Berätta på svenska vad dikten handlar om.
5.
- Skriv om en poet i ditt hemland.
- Välj en dikt på ditt språk och läs den för klassen.
- Lyssnarna får ge feedback. T.ex. berätta vilken känsla dikten förmedlade.
- Berätta på svenska vad dikten handlar om.
5.
Analysera valfri dikt på egen hand. Genomför sedan en muntlig presentation med hjälp av PowerPoint.
6.
6.
Filma elevens presentation – låt eleven titta och göra självbedömning – bearbeta och gör igen.
Mina tankar:
Jag vill inte låta som Kalle-redig och "hej-jag-är-bäst" men Brännmarks arbetssätt och arbetsgång är något jag redan tillämpar i hög grad. Här på Vux har vi kontinuerligt intag med elever hela tiden, och de befinner sig på olika nivåer. Man måste introducera arbetsområden ordentligt innan man sätter igång, och eftersom jag nästan enbart har andraspråkselever arbetar vi mycket med förförståelse, ord och begrepp, och vi läser och gör exempel tillsammans innan eleverna producerar på egen hand. Men jag kan alltid bli bättre såklart! Det kan alla.
Det som Brännmark arbetar med som jag tar med mig och ska fundera på hur jag kan utveckla mycket mer är det här med att använda delade dokument (det var flera föreläsare som använde sig av TodaysMeet och det var himla bra!) och flipped classroom. Jag har ett återkommande moment varje vecka som kräver att eleverna har förberett sig hemma för att momentet i skolan ska kunna genomföras - och det är ofta det blir problematiskt eftersom eleverna inte har gjort det de ska. Jag antar att man därför blir lite rädd för att arbeta "flippat".
En sak som jag aldrig har gjort med mina elever men som jag blev väldigt sugen på när jag lyssnade på Brännmark var att låta eleverna läsa upp texter (i hennes fall dikter) på sina modersmål. Varför gör jag aldrig sådant? Det var samma sak när jag lyssnade på Garcia. In med elevernas språk i klassrummet! Låt dem lära genom sina modersmål. Både Brännmark och Garcia har ju gett bra exempel på HUR man kan göra det på ett bra sätt. Det tar jag med mig!
Sist men inte minst: läs gärna Theres Brännmarks blogg - theresbrannmark.blogspot.se