Allmänt om språkinriktad undervisning

 

Lite matnyttigt från Språkinriktad undervisning – en handbok (Hajer & Meestringa 2014 s.7-30).

Under en språkinriktad undervisning lär sig eleverna använda det ämnesspecifika språket muntligt och skriftligt. Vad händer om eleverna inte får språklig hjälp och stöttning i alla ämnen? ”Eleverna skapar sig en negativ självbild och börjar tvivla på sina kunskaper och möjligheter och konsekvenserna för den fortsatta skolgången kan bli ödesdigra” (Hajer & Meestringa 2014:13). För att kunna stötta eleverna behöver lärarna ha insikt i sitt ämnes språkliga krav och veta hur språkutveckling går till.

Språkinriktad undervisning gynnar ALLA elever - ämnet får en mer noggrann och ingående behandling.

Elevernas språk- och kunskapsutveckling är hela skolans ansvar. Det kan t.ex. innebära att alla lärare måste tillvarata och aktivera elevernas förförståelse och att de arbetar målmedvetet med att bygga ut elevernas skolspråk.
 
Viktigt att påminna sig om: elever skiljer sig åt på många sätt.
 
För att kunna undervisa eleverna på högsta möjliga nivå krävs det att läraren interagerar mycket med dem.
 
Vad gör du som lärare när du har flerspråkiga elever och märker att det finns ett glapp mellan läroböckernas avancerade språk och elevernas språknivå?
 
1: Du känner dig maktlös och tänker ”jag kan inte lösa det här, det får någon annan göra”. 
= Resultatet blir att eleverna hamnar efter och att de tillslut kanske slutar att försöka.
 
2: Du hoppar över de svåra texterna och tänker ”äsch, den långa texten gör inget om de missar, jag skriver en kort sammanfattning åt dem istället”. 
= Resultatet blir att eleven blir hjälpt för stunden, men i det långa loppet förlorar eleven mycket kunskap. Ämnesinnehållet urholkas och eleven får mindre omväxlande texter och de lär sig mer utantill.
 
3: Du vill veta vad eleverna har snappat upp och vad du behöver komplettera med, och du tänker ”det blev inte som jag tänkte så jag provar på något annat sätt istället”.
= Resultatet blir bl.a. att eleverna sporras, de får läsa/skriva/prata/lyssna ännu mer, de får chans att bearbeta texterna gemensamt och de lär sig mer ämnesspråk.
 
Allmänt | | En kommentar |
Upp