Symposium 2015: Pauline Gibbons - What Counts as Scaffolding? Implications for Language Teaching and Learning
Sist ut på Symposium 2015 var Pauline Gibbons. Legenden! Det kändes stort att få lyssna på henne, och ni hittar hennes bilder från föreläsningen här.
Har man läst Gibbons böcker (Stärk språket, stärk lärandet och Lyft språket, lyft tänkandet) kände man igen sig i det som sades, och hon presenterade egentligen inget nytt. Men - repetition är viktigt!
Gibbons förklarade vad som räknas som stöttning med följande bild:

Alltså: Jag visar - Vi gör tillsammans - Du gör själv
Nyckelövningar i stöttning är:
* jämför och kontrastera
* planera talat språk (prata medan man gör något, berätta för andra i klassen vad man har gjort, tidigt skrivande, vetenskaplig textbok, universitetstext)
* explicit lärande om akademiska texter
Gibbons förklarade också att instruktionen ”Svara med hel mening” inte ska behövas sägas! Då har man ställt fel fråga som lärare. Bolla istället tillbaka frågan tills eleven kan återberätta en hel mening. Se Gibbons exempel:

Gibbons pratade också om skrivcirkeln (cirkelmodellen) - i vilken ordning man bör arbeta med skrivande för att eleverna ska få bästa möjliga stöttning och förutsättningar för att genomföra uppgiften:

Till sist får ni en skärmdump på det som Gibbons poängterade hela tiden - nyckelövningarna i stöttning:
