Språket bär kunskapen (del 1)

På URplay finns det en programserie som handlar om hur man praktiskt kan arbeta språkutvecklande; "Språket bär kunskapen". Nedan följer ett axplock av det jag tog fasta på från första programmet där man bl.a. får följa en NO-lärare och en SVA-lärare som arbetar tillsammans på en högstadieskola.
 
Elever kan ofta ämnet men de stupar på språket. Som lärare måste man våga släppa på prestigen och prova nya metoder! SPRÅKET BÄR KUNSKAPEN.
 
Eleverna har (oftast) vardagsspråket - det språk som krävs för att man ska klara av vardagen och hemmet. Det vi måste ge dem är skolspråket - det språk som krävs för att klara skolan. Vi måste börja i elevernas vardagsspråk och ta dem till skolspråket.
 
Eleverna saknar ofta vanliga ord och ämnesord. Det kan leda till att de kopierar ord från texter som används i undervisningen och använder dem utan att egentligen veta vad de betyder. Vi måste därför fråga dem om de förstår begreppen de använder.
"Vad är klyva?"
"Förstår ni styrstavar?"
"Vad menar du med befolkning?"
"Vad är ljudvågor?"
 
SVA-läraren introducerar CIRKELMODELLEN. Den innebär i korta ordalag:
1. Man bygger upp kunskap i ämnet.
2. Man förklarar och benar ut vad som menas i det man läser genom att t.ex. läsa modelltexter och genom att prata om ord och begrepp.
3. Man skriver en text tillsammans. När man hjälps åt att formulera den lär man sig också vad som är de viktiga orden/nyckelorden.
4. Eleverna har fått tillräckliga förkunskaper för att nu kunna producera texter själva. Först nu kan man testa av eleverna!
 
Här har jag gjort en bild för att förklara processen:
 
Punkt 1 och 4, de gröna delarna, gör alla lärare! Punkt 2 och 3, de lila delarna, fokuserar på språket - och det är när ämneslärare arbetar med även detta som man kan säga att man arbetar språkutvecklande!
 
Vad är det för ord som kan vara svåra att förstå för eleverna?
- rena ämnesord
- sammansatta ord (man sätter ihop två ord, t.ex. äggula, busstation) och nominaliseringar (man gör om ett verb eller adjektiv till ett substantiv, t.ex. pappan dog - pappans död)
- sambandsord (och, men, däremot, medan, därigenom)
 
En teknik man kan använda under punkt 2 är "Reading to learn" som innebär att man använder det som eleverna är vana vid i skolan; läraren ställer en fråga och eleverna svarar. Knepet är att förbereda så att eleverna alltid kan svara rätt! Hur?
* Läs en hel mening.
* Tänk efter vilket/vilka ord som är det viktiga i meningen och ställ en fråga på det.
* Eleven svarar på frågan och läraren bekräftar "Bra!" och markerar det viktiga ordet i texten (som man då lämpligen har på storbildsskärm).
* Utveckla ordets betydelse.

Ett exempel på hur detta skulle kunna se ut (fritt taget från min fantasi och jag frånsäger mig allt ansvar för om informationen om istiden stämmer eller inte):
Läs högt: Under istiden var landet obeboeligt.
Läraren frågar: Vad betyder istid?
Eleverna svarar: Vet inte.
Fråga: Vad är tid?
Svar: Klockan. En timme. En minut.
Fråga: Bra! Vad är det för tid nu?
Svar: 2014. Den 22 oktober.
Fråga: Ja! Bra! Vad är is?
Svar: Vatten som är hårt. Kallt.
Fråga: Ja, det är rätt! Vatten som har frusit. För länge sen var landet fullt av is. Det fanns inga människor där. Man kunde inte leva. Det fanns inga träd, inga hus. Det kallas för istid. Förstår ni?
(Och här är svaret från eleverna förhoppningsvis JA! och man kan fortsätta med att förklara ordet obeboeligt).
 
 
Utöver ovanstående exempel på språkutvecklande arbetssätt kom följande tips från några lärare i programmet:
- LÄS texter och dialoger
- GÖR rollspel och träna på att använda begreppen
- KÄNN på hur det fungerar "i verkligheten" - skrota klassrummet och gå ut och pröva orden/begreppen praktiskt (t.ex. ha matematiklektion i mataffären)
- REFLEKTERA därefter över hur det gick och vad eleverna har lärt sig
 
Avslutningsvis ett citat från en av lärarna i programmet: "Ointresse kan bero på att man inte förstår." Det tål att tänkas på!
 
Programmet hittar ni här: http://urplay.se/Produkter/182357-Spraket-bar-kunskapen-Att-identifiera-svarigheter
Allmänt | |
#1 - - bellefrexy:

https://ams.ceu.edu/optimal/optimal.php?url=https://randkionline.info


Randki Radom
Lento Randki

#2 - - dwaynesd4:

Sexy teen photo galleries
http://pornfrom1940.bristow.energysexy.com/?alessandra
freaky porn tube free gay sex porn video naked white girls porn full lengh porn porn por


#3 - - RobertoCix:

Emergency Plumbers - we have extensive experience dealing in a wide range of plumbing services for a variety of clients. [url=https://www.akaqa.com/account/profile/19191511812]emergency plumbing company!..[/url]

#4 - - Martinunlog:

Local Boiler Repairs Gas Engineers provides professional service comprising boiler repairs and boiler installations. The company is the right one to call in case of boiler, radiator or system flushing problems, when there is a heating failure or lack of hot water. [url=https://www.fundable.com/william-gonzalez-2]Boiler installations>>>[/url]

#5 - - Jamesrow:

Our friendly and professional domestic plumbers can fix everything from a leaking sink and a broken tap to a complex central heating and hot water system. [url=https://uberant.com/users/harmonyhenderson73]Drainage service...[/url]

#6 - - Curtisignog:

TLB - Profil: kaiden_evans83 [url=http://bowling.info.pl/member.php?action=profile&uid=114938]More info![/url]

#7 - - BasilKib:

Wkrotce.pl - Wydarzenia w Twoim miecie! [url=http://wkrotce.pl/profile.php?id=6&user=403570]Click here>>>[/url]

#8 - - Jamesrow:

Our friendly and professional domestic plumbers can fix everything from a leaking sink and a broken tap to a complex central heating and hot water system. [url=https://imageevent.com/ryder_walker_73/gasengineer]Mega Flo installation![/url]

#9 - - Robertmef:

timothy_brooks71 @CODEKICKER [url=http://codekicker.de/benutzer/180600/timothy-brooks71]timothy_brooks71 @CODEKICKER![/url]

#10 - - FrankBig:

We also offer boiler replacement services for outdated or malfunctioning units to improve energy efficiency and performance. [url=http://forumszkolne.pl/profiles/robinsonwilliam72-u179053.html] WC Cisterns![/url]

#11 - - Edwinclapy:

Our services extend to drainage and waste pipe maintenance, ensuring proper flow and preventing blockages. [url=https://www.fundable.com/sophie-rodriguez] Kitchen plumbing![/url]

#12 - - Jasonovats:

Join a Trustworthy Partner: Explore the Reliability of Our Affiliates Program
https://yaplink.com/affiliate?ref=8142

#13 - - gadnotaba:

Wow, amazing blog structure! How long have you ever been blogging for?
you make blogging look easy. The whole look of your website is fantastic, let alone the content material!

#14 - - ThisIsTikiBar:

My brother suggested I might like this blog. He was
entirely right. This put up truly made my day. You can not believe just how much time I had spent
for this information! Thank you!

#15 - - Ferrous material reclamation processes:

Hi, my trusted friend. I'm grateful we could make this meeting happen. It's truly incredible, but I've found a site that is comparable to your project Scrap aluminium trade associations Peace and blessings, and adios, my friend

#16 - - Ferrous material recycling capacity planning:

What's poppin', dude? Sick we chilled, my friend. It seems this theme might hold your interest Aluminium scrap generation assessment Adios amigo, and may your days be carefree

#17 - - free teen chat:

I want to to thank you for this wonderful read!! I absolutely enjoyed every little bit of it.

I have got you book marked to check out new stuff you
post…

#18 - - home based business MLM bitcoin:

Hi, yes this post is actually nice and I have learned lot of things from it concerning
blogging. thanks.

Upp