Textsamtal
Modulen som vi arbetar med i Läslyftet i höst heter Samtal om text. Det allra första momentet som vi gjorde var att föra ett textsamtal med eleverna. Eftersom jag är handledare planerar jag aldrig tillsammans med övriga lärare, men jag lyssnar ju in när de planerar gemensamt och sen "lånar" jag en del idéer som jag tycker låter bra och kombinerar det med mina egna tankar och genomför det.
Jag bestämde mig för att prata med eleverna om en nyhetsartikel. Vi hade precis påbörjat ett litet tema om nyhetstexter så det passade in bra i undervisningen.
Såhär förberedde jag lektionen:
1. Jag högläste nyhetsartikeln högt för mig själv och försökte lägga märke till vilka ord jag betonade. De orden + några innehållsrika ord som jag misstänkte skulle bli svåra för eleverna att förstå tog jag med mig till lektionen.
2. Jag bestämde mig för vilka frågor jag skulle ställa till eleverna om texten.
Genomförandet på lektionen:
1. Jag skrev orden jag hade valt ut på tavlan och frågade eleverna om dem. Vad betyder de? Vad vet ni om dem? Vad tror ni att texten kommer att handla om? Varför tror ni att den kommer att handla om det?
2. Alla elever fick texten på papper och så högläste jag den. Därefter ställde jag frågorna jag hade skrivit upp; några rena innehållsfrågor men framförallt öppna frågor.
Tankar efteråt (jag skrev ner saker som hände hela tiden under genomförandet):
* Jag högläste texten och sedan pratade vi om den direkt. Jag var alldeles för het på gröten! De borde ha fått läsa texten själva först innan vi pratade om den. Även om den var ganska kort och enkel hade nog diskussionen gynnats av att de hade fått egen tid till läsning.
* Jag ställde många frågor på ord: "Vad betyder det?". Det blev också många "Varför?". Det var väldigt svårt att undvika ja/nej-frågor - jag råkade ofta säga "Är...?" och "Tycker/tror ni...?".
* Ett begrepp som fanns i texten återkom många gånger i diskussionen efteråt. Kul att se att eleverna använder nya ord som de har lärt sig!
* Min känsla var att eleverna tyckte att det här var roligt, och det kändes som att en sådan här övning ökar ordkunskapen. Det är dock svårt med en så stor grupp (20 elever) eftersom alla måste få chans att prata.
Det här sa eleverna om lektionen (jag frågade dem efteråt):
* Det var en ganska bra lektion.
* Det är bra att diskutera men det fanns många svåra ord.
* Det var ett tråkigt ämne (texten handlade om ett inbrott).
* Vi vill ha fler sådana här textuppgifter. Vi vill läsa och diskutera.
* Det är bra att göra olika saker med texter.
* Vi gillar inte tidningen. Vi kan dela texter med varandra istället.